HET BELANG VAN RITME EN REGELMAAT

Het belang van ritme en regelmaat

Alleengeboren tweelingen hebben, meer nog dan andere mensen, behoefte aan regelmaat. “Hé, maar ik niet hoor”, denk je misschien meteen. “Jawel, ook jij.” Tenslotte ben je ook gewoon mens en voor iedereen is een zeker ritme belangrijk om gezond en fit te blijven. 
Maar juist als je al voor je geboorte een trauma hebt mee gemaakt is de balans in je stress-systeem verstoord. De basislijn, die zo normaal is bij gezonde mensen, bereik je vrijwel niet wat zo veel betekent dat je lichaam voortdurend in een staat van paraatheid staat. Altijd klaar voor actie, een dagelijkse innerlijke onrust, een hoofd dat overuren maakt…. is dat herkenbaar?

Help! Ik ben de regelmaat kwijt.

Laatst deelde ik zelf een berichtje op facebook over het feit dat onze kinderen alle twee dit jaar verschillende schooltijden hebben. Gevolg is dat ik iedere avond goed moet bedenken wie er als eerste naar school moet. Ja, ik ben een moeder die graag opstaat als haar kinderen naar school moeten. Daarnaast vind ik het gewoon fijn om op tijd op te staan omdat ik vaak genoeg te doen heb. En die onregelmatigheid in ons dagritme was de reden waarom ik dat bericht deelde.
Ik word er nog steeds gek van.
De reacties van vrienden en kennissen op mijn berichtje gingen vooral over het feit dat ze oud genoeg zijn om zelf hun ontbijt te maken etc etc. Hierdoor was ik zelf even in de war waarom ik er moeite mee heb dat iedere dag nu anders begint.
En ineens wist ik het! Ik ben de regelmaat kwijt van weleer. Gewoon iedere werk/school-dag op dezelfde tijd op staan, kinderen half negen de deur uit, rijk voor mij alleen 😉 . Mails beantwoorden, huis opruimen, wandelen met m’n buurhondje, consulten (voorbereiden)… Hoe saai ik het stiekem ook vind, ik gedij er goed op.
Maar nu ben ik dus al sinds de zomervakantie ontregeld. Met gevolg dat ik lastig op gang kom en mijzelf met moeite tot actie kan aanzetten.

Ik ben een regelmeisje 😉 .

Ja, ik regel en organiseer graag ook van alles, maar meer nog heb ik behoefte aan regelmaat. Die twee dagen in het jaar bijvoorbeeld dat de klok verzet wordt heeft bij mij altijd veel gevolgen (ik zal blij zijn als het straks over is). Volledig ontregelde interne klok waardoor ik soms letterlijk ziek word. En zo ook nu.  Iedere dag begint op een ander tijdstip in huize Reeuwijk. Na twee weken werd ik er gek van en heb voor mijzelf besloten de wekker standaard op half acht (of evt. vroeger) te zetten. Ongeacht wie er uit moet, ik sta op zodat mijn dag op tijd begint.

Gelukkig ben ik niet uniek en bijzonder. Ieder mens functioneert namelijk beter in een zeker ritme. Ons hele lichaam is ritme en functioneert optimaal ín een zeker ritme en óp een bepaalde vorm van regelmaat. Leg je hand op je borst en voel het bewegen van je hart en je longen; hoe veel ritme wil je nog meer hebben!?
Maar ook al je andere organen gedijen op een zeker ritme; hun eigen ritme. Onze hersenen lijken misschien stil te liggen maar niets is minder waar. Er vindt zelfs in je hoofd een bepaalde golfbeweging plaats. Zo ook je lever, je spijsverteringsstelsel, je nieren…. alles heeft een eigen ritme. Zodra dit ritme is verstoord, door stress, word je ziek. 

Ontregelt zenuwstelsel

En dat is ook precies wat er bij veel alleengeboren tweelingen het geval is. Door het trauma in de baarmoeder, het verlies van je tweelinghelft, heb je al veel stress ervaren wat een enorme impact heeft op je hele functioneren. Het stress-systeem staat 24/7 op scherp in plaats van dat het ook af en toe achterover mag leunen en ontspannen.
De verschillende delen in je hersenen werken niet naar behoren samen. Hierdoor kan het zijn dat bepaalde basale functies niet goed worden waargenomen. Het contact met je eigen lichaam is niet optimaal waardoor signalen als honger, dorst of moeheid niet goed gevoeld kunnen worden. Er zijn dan ook heel veel alleengeboren tweelingen die slecht voor zichzelf zorgen; ze voelen de basale behoeftes niet.

Balans herstellen

Door jezelf in een zeker dagritme te drukken gaat je hele systeem beter functioneren. Als je vanuit je zelf niet goed voelt wanneer het tijd is om te pauzeren en te drinken of te eten, dan zul je dat met hulpmiddelen moeten doen. Vaste tijden eten, vaste tijden opstaan en naar bed gaan. Gewoon simpel een alarm zetten op je telefoon.
Voor ons moderne mens klinkt dit wellicht heel saai maar geloof me maar als ik zeg dat dit goed is om beter in je lichaam te komen en meer rust te ervaren.

Alles heeft een ritme om ons heen. Alles ademt als het ware, zelfs de aardbol heeft een (adem)ritme. Kijk of je mee kunt ademen met dit natuurlijke ritme, met de seizoenen, met de dag en de nacht… Spiegel je aan de natuur en hervindt op die manier je eigen ritme, en van daaruit jezelf, weer.

© Aranka Reeuwijk

Facebooktwitterlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *