BIOFEEDBACK

Voordat ik uitleg geef over biofeedback, eerst dit.

Neem een minuut de tijd om de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:
Hoe zit ik nu op dit moment op mijn stoel?
Heb ik mijn wijsvinger in de aanslag om verder te klikken?
Hoe adem ik?
Staan mijn voeten plat op de grond of staan ze klaar om weer door te rennen?
Zijn mijn schouders ontspannen?

Wees je bewust van de signalen van je lichaam. Je lichaam liegt namelijk nooit! En je lichaam kan je heel veel vertellen wat je met je hoofd niet waarneemt. Zo weten heel veel mensen bijvoorbeeld niet dat ze, zodra een situatie spannend wordt, ze hoger gaan ademen (of zelfs hun adem inhouden) en koudere handen krijgen. Daarnaast spannen, zonder dat je er erg in hebt, je nekspieren aan. Je hele lichaam maakt zich klaar voor de strijd. En alleengeboren tweelingen staan vrijwel 24/7 klaar om de strijd aan te gaan vanwege het vroeg meegemaakte trauma in de baarmoeder. Hun basis spanningsnivo is standaard verhoogd. Best vermoeiend.

Zichtbaar maken

Als ik werk met biofeedback meet ik signalen van je lichaam met behulp van de nieuwste technologieën en software. Aan de hand van een zogenaamde risico- of vitaliteitsanalyse (zie hieronder)  krijg je inzicht in hoe jouw lichaam reageert in verschillende situaties en al dan niet voldoende ontspant en herstelt (bij onvoldoende herstel is er sprake van disbalans=chronische stress). Tijdens een meting worden de volgende functies gemeten: Hartslagvariatie, ademhaling, huidtemperatuur, spierspanning en huidgeleiding. Je voelt hier niks van, de apparatuur zend geen signalen uit maar registreert alleen maar bovengenoemde ‘parameters’. Nieuwsgierig geworden? Maak dan meteen een afspraak (contactformulier onderaan deze pagina).

Risico-Vitaliteitsanalyse

Een risico- of vitaliteitsanalyse is een test waarbij het spanningsnivo van het lichaam wordt gemeten.
Tijdens de gehele test wordt er gekeken hoe de gemeten lichaamsfuncties zich gedragen tijdens rustig zitten, tijdens stress (wordt veroorzaakt door een aantal opdrachten) en direct na stress. Als je ontspannen bent, dan is dat te zien aan de manier waarop je ademhaling, hartslag, spierspanning, handtemperatuur en huidgeleiding zich gedragen. Tijdens ontspanning adem je, als het goed is, rustig en is je hartslag normaal en werken je hartslag en je ademhaling in een bepaald ritme samen (hartcoherentie). Ook zijn je spieren ontspannen en zijn je handen warm en droog. Als er een inspanning van je wordt gevraagd gaan er veranderingen optreden. Deze veranderingen zijn niet bij iedereen hetzelfde maar er zijn wel veel overeenkomsten. Sommige mensen gaan sneller ademen tijdens spanning, anderen spannen hun spieren aan of worden druk in hun hoofd.

De gehele analyse duurt ongeveer 20 minuten en geeft een beeld van hoe je lichaam reageert op stress en hoe je al dan niet herstelt (=roofbouw). Uit de test is veel informatie te halen over jouw basisspanning, de voor jou specifieke reacties op spanning en je herstelvermogen.

Ik ben nieuwsgierig geworden en wil graag weten hoe mijn risicoanalyse eruit ziet.

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Onderwerp (verplicht)

Je bericht (plus je adresgegevens)