STRESS

Stress is een hele natuurlijke reactie

Ons lichaam scant voortdurend of een situatie ‘veilig’ of ‘onveilig’ is en is daarnaast altijd op zoek naar balans. Dit quick scannen kan levensreddend zijn en veroorzaakt een acute stressreactie; er zijn momenten in ons leven waarin we heel snel moeten handelen zonder na te denken, omdat ze letterlijk levensbedreigend zijn.

Trauma

Het verliezen van je tweelinghelft in de baarmoeder heeft er voor gezorgd dat jij anders reageert op bepaalde situaties dan iemand die dit niet heeft meegemaakt. Hoe je het ook went of keert, het is een traumatisch gebeuren geweest wat een groot effect heeft op zowel je fysieke als wel je geestelijke reacties bij stress. Sommige mensen zijn op dat moment in een shock geraakt en zitten als het ware nog altijd in die nachtmerrie vast. Dit zorgt voor een andere reactie op stress dan normaal zou zijn.

Heb je bovenop dit trauma ook nog een (langdurige) mentale overbelasting dan is de basis voor chronische stress gelegd. Er ontstaat een disbalans in de mate van belasting en belastbaarheid: je weegschaal is uit balans. Je doet meer dan je aan kunt.

Acuut wordt chronisch

Chronische stress ontstaat doordat je niet op tijd ontspant of zelfs helemaal niet meer kunt ontspannen. Maar ook doordat je in je hoofd ergens anders bent dan waar je lichaam is. Je bent als het ware ‘uit contact’ met je lichaam.

Er is een ontregeling binnen je zenuwstelsel ontstaan. Met name binnen het autonome zenuwstelsel. Dit is het gedeelte dat zorgt voor alle functies die automatisch worden geregeld zoals je hartslag, de vertering van je eten, je temperatuur en nog veel meer. Gelukkig zijn we ons hier niet de hele dag bewust van, we zouden er gek van worden!
Stel je voor dat je de hele dag bewust bent van de vertering van jouw maaltijden in je buik. Iedere keer moet nadenken of je nu moet in- of uitademen. Of je hartslag zelf zou moeten regelen.
Alle onbewuste acties in ons lichaam worden dus door dit centrum aangestuurd.
Maar het is juist dit deel van ons zenuwstelsel dat gevoelig is voor stress.
Kijk maar wat er gebeurt als je schrikt. Dan zet je je ademhaling even vast, je hart zit in je keel. Iets later worden je handen koud en vochtig. En bij een extreme angst kun je het zelfs in je broek doen van schrik.

Bij chronische stress zie je dat deze acute stress-reactie een gewoonte is geworden. Je lichaam kan gewoonweg niet meer ontspannen. Eigenlijk sta je de hele dag door op scherp. Klaar om weg te rennen. En dat is niet gezond. Sterker nog, daar kun je heel ziek van worden. Stress heeft een groot nadelig effect op je immuunsysteem. Veel onverklaarbare symptomatische klachten zijn het gevolg van chronische stress of trauma.

Prenataal trauma

Alleengeboren tweelingen hebben voordat ze geboren zijn een situatie van dichtbij meegemaakt die traumatisch en soms ook levensbedreigend was. Wegrennen kon niet! Dit heeft effect op je hele leven, hoe jij in het hier en nu reageert in moeilijke situaties. Uit onderzoeken, die ik heb gedaan bij een groep alleengeboren tweelingen, bleek dat ze een reactiepatroon vertoonde die past binnen het beeld van een burn out.
Ze hadden allemaal een verhoogd stress-niveau. De normale nul-lijn werd niet meer gehaald. Dit paste helemaal in het verdere beeld van chronische stress. Slecht slapen, vaak ziek, kort lontje, koud lichaam…

Met behulp van een risicoanalyse, middels biofeedback en hartcoherentie, kunnen we eventueel je lichaamssignalen zichtbaar maken die  jouw stress niveau aangeven. Dit kunnen we als uitgangspunt nemen om samen een plan van aanpak te maken.
De Aroma Touch is daarnaast een hele mooie techniek om jouw lichaam weer richting een gezond ontspannen niveau te brengen.

Moeite met ontspannen?
Neem contact op om te kijken wat ik voor jou kan betekenen.